“Parbo betekent voor Surinamers veel meer dan alleen bier”

Bigi Yari biermerk gevierd met speciale road movie
 
door Marjolein van der Gaag
PARAMARIBO – Parbo Bier. Natuurlijk, je kunt het drinken en daar is het in hoofdzaak ook voor bedoeld. Maar Parbo is voor veel Surinamers meer dan alleen bier. Een speciale Parbo road movie, die de brouwerij lanceert ter ere van haar 55ste verjaardag, moet laten zien hoe het biermerk onlosmakelijk is verbonden met het leven van nogal wat Surinamers. Zo zijn er huwelijken gesloten dankzij het bierflesje en sommige bevolkingsgroepen menen dat het bier zelfs een geneeskrachtige werking heeft. "Al met al een film waard”, aldus Parbo-directeur Maarten Schuurman.
 
De bierbrouwer pakt zijn bigi yari groots aan. En daar is volgens Schuurman alle reden toe. Zo gaat het goed met Parbo Bier. Alhoewel het jaarverslag deze maand nog moet uitkomen, laat de manager doorschemeren dat het biermerk een aanzienlijke groei doormaakt.
 
Sub zero coolers
Een groei die vooral te danken is aan de zogenoemde sub zero coolers, die Parbo sinds twee jaar aan alle supermarkten in bruikleen geeft. Aan het einde van dit jaar moet meer dan de helft van de winkels in het land zijn voorzien van de speciale vrieskasten, waarin de temperatuur standaard op -2 graden blijft. "We merken dat het erg aanslaat bij de consument”, vertelt Schuurman. "Het bier is op deze temperatuur erg verfrissend en smaakt het best. En mensen hoeven niet bang te zijn dat het bevroren is. Kijk, frisdrank bevriest onder de 0 graden, maar omdat in bier alcohol zit, bevriest dat pas rond de -10 graden.”
 
De directeur wijst erop dat de winkels voorheen hun eigen koeling verzorgden. "Dat was echt niet ideaal. Overal had het bier een andere temperatuur. Nu kunnen we de mensen tenminste garanderen dat het bier echt goed smaakt.”
 
Ook de beslissing in 2007 om de sales en distributie van het bier weer zelf te gaan verzorgen, heeft volgens Schuurman goed uitgepakt. "Er is nu sprake van "next day delivery”. Vandaag besteld, morgen in huis. In het verleden was dat anders, dan was de voorraad op en zaten winkels echt op het bier te wachten. Dat willen we natuurlijk niet meer hebben.”
 
Mobiele bierkar
Dat het bier in de lift zit, wil niet zeggen dat de brouwer nu op zijn lauweren gaat rusten. Juist vanwege de bigi yari wil Parbo er een bijzonder jaar van maken vol met innovaties. De nieuwste is de Parbo bierkar, die het biermerk voor het eerst presenteerde tijdens de avondvierdaagse. De komende maanden zal de bierkar, waarbij mensen een biertje kunnen krijgen uit de tap, op tal van evenementen verschijnen. "Wij hebben hoge verwachtingen van de bierkar”, zegt Schuurman. "In Nederland is zo´n mobiele tap niet meer weg te denken van festivals. Maar in Suriname is iedereen er nog heel onbekend mee. Mensen zijn gewend hun biertje uit een flesje of blikje te drinken. Daar gaat dus verandering in komen.”
 
Ook mensen die zelf een groot feest organiseren, kunnen bij Parbo een bierkar huren. "Wel leveren wij daar standaard personeel bij dat achter de tap staat, want we willen hoe dan ook de kwaliteit van het biertje bewaken. Tappen is echt een vak, dat kan niet zomaar iedereen”, benadrukt de manager.
 
Nieuwe commercial
 
Vanwege het jubileum komt de Surinaamse Brouwerij verder nog met een nieuwe commercial. Deze moet in juni overal te zien en te horen zijn. Ook de speciale Parbo road movie, waarin geen acteurs spelen, maar gewone Surinamers te zien zullen zijn, zal volgende maand in première gaan. Waar de film vertoond gaat worden is nog niet duidelijk. "Maar we gaan hem op zoveel mogelijk plekken aan het publiek laten zien. En ook zal hij op dvd verschijnen. Het is een fantastische film geworden die echt laat zien hoe Surinamers verbonden zijn met Parbo Bier”, aldus een enthousiaste Schuurman.
 
"Zo komen er mensen aan het woord die elkaar hebben leren kennen via het Parboflesje en inmiddels al jaren gelukkig getrouwd zijn, maar ook laten we zien welke rituelen de Indianen met het bier hebben.”
 
Tenslotte komt Parbo in de jubileummaand oktober met een groot feest voor alle Surinamers en een officiële receptie voor genodigden. Ook zullen deze zomer weer meerdere Parbo Bier Nights plaatsvinden.
 
Verantwoorde groei
 
Schuurman, sinds anderhalf jaar directeur van Parbo en afkomstig van Heineken, hoopt dat het biermerk de komende jaren gestaag verder zal groeien. "Het gaat nu erg goed. En in feite is er nog voldoende ruimte om te groeien. Kijk: in Suriname wordt per hoofd van de bevolking jaarlijks 33 liter bier gedronken. In vergelijking met Nederland is dat heel laag. Daar wordt per hoofd van de bevolking jaarlijks 70 liter bier gedronken. Je zou dus zeggen dat de bierconsumptie hier nog wel omhoog kan. Maar het product bier is ook gekoppeld aan consumentenvertrouwen. Gaat het economisch iets minder, dan wordt er ook minder bier verkocht.”
 
Daarnaast stelt de manager dat de groei hand in hand moet gaan met verantwoord alcoholgebruik. "Wij zijn in Suriname veruit de grootste bierleverancier. Daarbij voelen wij de verplichting mensen te wijzen op de gevolgen van overmatig alcoholgebruik. We willen drankmisbruik zoveel mogelijk voorkomen. Heftige kortingen of onverantwoorde promotieacties zullen er van onze kant dan ook niet komen.”
 
Zo wijst Schuurman erop dat de brouwer in 2009 meerdere commercials heeft gemaakt om drank in het verkeer tegen te gaan. "De strekking was ‘don´t drink and drive’. Wij vinden het belangrijk daar de nadruk op te blijven leggen. Want alcohol in het verkeer is een groot probleem.”
 
De drang om ook buiten Suriname groter te worden, heeft Parbo volgens de Nederlander niet. "Heineken bijvoorbeeld is al heel vroeg de grens overgegaan. Maar daar is het nu de tijd niet meer voor. De markt is overal al voorzien van voldoende goede bieren. Parbo is echt een typisch Surinaams bedrijf en dat zal altijd zo blijven. Zo garanderen we ook echt dat het logo van Suriname, de twee indianen op ons etiket, nooit zal verdwijnen. Dat is heilig.”
 
De Ware Tijd, 19 mei 2010